Logårdskajen, Skeppsbron -The Ship’s Bridge- är Stockholms äldsta kaj. Redan i början av 1600-talet var det hamnplats för stora och djupgående fartyg och Skeppsbron förblev Stockholms viktigaste hamn under 1700-talet. Gustav II Adolf ville göra kajen till en paradgata och det var härifrån Regalskeppet Vasas jungfrufärd och även sin sista färd gick åstad.
Gustav II Adolf gav order om att bygga Vasa år 1625 och Hollands skickligaste skeppsbyggmästare, Hendrik Hybertsson, fick uppdraget att leda arbetet men han gick ur tiden innan skeppet stod klart och arbetet överlämnades till hans assistent. Ritningar användes inte på 1600-talet och i stället utgick man ifrån och använde bestämda proportioner och mått som ansågs ge skepp goda egenskaper. Med facit i hand så gick det inte så bra.
I 333 år låg hon sedan näst intill bortglömd och gömd på bottnen i Stockholm ström. När Vasaskeppet hittades och bärgades 1961 visade sig vraket vara i ett förbluffande välbevarat skick.
Slutet av 1900-talet levererade JOM Papperskorgar, pollare och belysningsstolpar med lykthus till Logårdskajen, Skeppsbron och Stadsgården. Fortfarande efter 25 år står de där välbehållna. Man skulle kunna tänka sig att de kunde få sig en tvätt – inte lika lång som Vasa´s – och kanske lite förbättringsmålning- men annars är de i god form och gott skick.