Tillbyggnad av en handikappramp upp till Sjöhistoriska muséets entré.
Sjöhistoriska museet ingår tillsammans med Vasamuseet, Marinmuseum och järnvägsmuseet i Statens maritima museer. Den 15 februari 1914 slog den nya Sjöfartsmuseet upp sina portar för allmänheten. Arkitekt var Ragnar Östberg. Husets böjda former ska erinra om fartyg: runda former är starkare än raka på stormande hav. Ännu en maritim finess kan beskådas av den som ser Stockholm från luften: museibyggnaden bildar tillsammans med Stadshuset ett gigantiskt ankare. Även Stadshuset är ett verk av Östberg. Muséet verkar inom myndighetens uppdrag att samla, vårda och ställa ut material om handelssjöfart, skeppsbyggeri och självförsvar till allmänheten.
Själva ombyggnationen startade juni 2014.
Byggherre var Statens fastighetsverk och som arkitekt anlitades AIX Arkitekter. Projektet utfördes i form av utförandeentrepenad och Ovidius Bygg blev utsedd till generalentrepenör.
Arkitekterna Anders Brandstedt och Karin Svenonius, arkitektbyrån Tengbom ritade rampen på Sjöhistoriska museum. JOM AB har skapat layouten till handikapp-rampen som består av gjutjärnselement liggandes på en stålkonstruktion anpassad för den speciella arkitekturen. Utmaningen var att få till alla olika sektioner i rampen med rätt stigning och svängning längs den rundade formen från fasad och entrétrappa. Rampen löper längst byggnaden unika form upp mot huvudentrén.
Ytan skulle vara omålad för att få till en naturlig nötning av den vackra ytan som gjutjärn naturligt har före målning. Objektet är en anpassad ramp med rätt lutning som var användarvänlig och som passade in i byggnadens rundning och stigning till entréplan från parkeringen.
Tittar vi på andra företag som Byggfakta har kopplat till byggprojektet hittar vi exempelvis Astadien Byggkonsult som deltagit som konstruktör, som ventilationskonsult arbetade Jerenko Konsult och Jerenko Konsult utsågs till VS-konsult. Elkonsult var ÅF-Infrastructure.